مهارت هایی که مدارس آموزش نمی دهند , درحالی که باید بدهند
نوشته شده توسط : hr

مهارت هایی که مدارس آموزش نمی دهند , درحالی که باید بدهند

مهارت هایی که مدارس آموزش نمی دهند , درحالی که باید بدهند ؛

هنگامی افراد در مدرسه درحال تحصیل هستند ,ممکن است حتی به ذهن شان نیز خطور نکند که در این میان مدرسه مهارت هایی را جا انداخته است ,مهارت هایی که در آینده و زندگی با دانستن آن ها می توان بسیاری از مشکلات را رفع نمود. در مدارس کنونی بچه ها یاد می گیرند که چطور با ابزارهایی مانند مداد و دفتر سر و کله بزنند, اما تنها این کافی نیست .

 

 در این قسمت به چند نمونه از مهارت های اساسی می پردازیم که در مدارس آموزش نمی دهند ؛

کمک های اولیه ؛

دانش آموزان باید مهارت نجات جان دیگران را به خوبی بیاموزند تا در صورت لزوم ,بدون آنکه دست و پای خود را گم کنند, با آرامش و معرفت به یاری مصدوم بشتابند ,

امداد های اولیه همچون ؛ شناسایی عکس العمل هایی که در مقابل مواد حساسیت زا افراد از خود نشان می دهند , بستن زخم و جلوگیری کردن از خونریزی اعضای آسیب دیده ,جلوگیری از عفونت و سایر کارهای اولیه و پایه در این فعالیت. افراد با دانستن این مهارت قادرند قبل از آنکه خیلی دیر شود جلوی یک واقعه ناگوار را بگیرند.

 

تعمیرات خانه ؛

فعالیت های فراوان در خانه برای انجام دادن و یاد گرفتن وجود دارد . در حالی که خیلی از ما می دانیم که چگونه چاه دستشویی را باز کنیم یا چگونه تابلو هایمان را به دیوار آویزان سازیم , بسیاری از افراد نمی دانند چگونه سینک ظرفشویی شان را تعمیر کنند و یا برای تعویض فیلتر کولرشان باید چه کار کنند.

به این فکر کنید که با دانستن این مهارت ها زمان کمتری را صرف منتظر شدن برای تعمیرکار می کنید و هم استرس کمتری را تحمل خواهید کرد و در آخر هزینه ای را که قرار است به تعمیر کار بدهید خرج چیزهای دیگر خواهید کرد .

 

سرمایه گذاری کردن ؛

اکثر مردم از مهارت های اساسی مالی بی اطلاع هستند و زمانی که اتفاق بزرگی در رابطه با مسایل مالی شان رخ می دهد ,از گرفتن تصمیم های درست بی بهره اند. این موارد , خصوصا مساله های مالی که خیلی ها توسط تصمیم های اشتباهشان ضرر های عظیمی را کرده اند , باید در مدارس به دانش آموزان گفته شود.

از آسان ترین نکته هایی که در آن از جمع و تفریق استفاده می شود تا سخت ترین که همان فرمول های ریاضی می باشد باید برای دانش آموزان معرفی گردد و آن ها برای رو به رو شدن با مشکلات اقتصادی آمادگی لازم را پیدا کنند و با داشتن دفترچه ای , محاسبات اقتصادی خود را همواره یادداشت برداری کنند و اگر احیانا در زندگی شان به بن بست برخورد کردند یک راه دیگری را آماده برای خویش داشته باشند.

 

تعمیر ماشین ؛

در بسیاری از موارد (خصوصا خانوم ها) افرادی که ماشین شان در وسط خیابان خاموش می شود ,هیچ نمی دانند که شاید با یک بررسی کوچک بتوانند دوباره آن را به راه بیندازند, اگر افراد در روزهای تعطیل وقت خود را صرف شناختن دستگاه های داخل ماشین شان کنند , در بسیاری از مواقع قادرند خود, مشکل ماشین شان را برطرف کنند .

مهم است که اشخاص مهارت هایی مانند ؛ چگونگی تمام شدن باتری و روشن کردن ماشین در آن وضعیت را بدانند یا همیشه فشار هوایی که در لاستیک ها وجود دارد را وارسی نمایند و همچنین آنکه چگونه بتوانند پنچرگیری کنند.

 

شنا کردن ؛

به طور معمول 4000 نفر روزانه در اثر غرق شدن , جان خود را از دست می دهند, تعداد زیادی از این قربانیان زیر 14 سال هستند , با توجه به گزارشاتی که در مورد غرق شدن افراد می گردد ؛ آن ها به علت ضعیف بودن در شنا کردن یا بلد نبودن آن ,غرق می شوند.

اگر مدارس زمانی را به یادگیری شنا بپردازند هم به هدف سلامت جسمی و ورزشی دانش آموزان شان می رسند و هم آن ها را با یکی از مهم ترین مهارت ها آشنا می سازند و از مرگ و میرهای این چنینی جلوگیری می کنند.

 

دفاع شخصی ؛

هنگامی که صحبت از دفاع شخصی می شود ,اکثر افراد تصور می کنند که دانش آموزان در این کلاس ها حقه های را می آموزند تا از زیر قوانین در بروند و یا آن ها را زیر پای بگذارند و قدرت آن را پیدا کنند که با یک مشت نیمکت خود را از وسط به دو نیم کنند .

حقیقت امر آن است که دفاع شخصی تنها به بچه ها یاد می دهد تا از خود محافظت کنند, چگونه در مقابل زورگویان بایستند ,چگونه خطر را حس کنند و چگونه در برابر آن خطر عکس العمل مناسبی را از خود نشان دهند. این کلاس ها اعتماد به نفس بچه ها را بالا می برد و اجازه می دهد تا انرژی بیش از اندازه شان را رها کنند که این به آرام نشستن شان در سرکلاس نیز کمک می کند.

 

آشپزی کردن ؛

آشپزی برای کسی که تا به حال آن را امتحان نکرده است , ممکن است دشوار به نظر آید اما درست کردن غذاهایی که خود بچه ها به آن علاقه دارند , انگیزه آشپزی کردن را در آن ها بیدار می سازد ,مربیان می توانند از درست کردن سالاد این فعالیت را شروع کنند ,سپس قدم به قدم مراحل را طی کنند و بچه ها را با غذاهایی بسی دشوار نیز آشنا سازند.

متاسفانه مدارسی هم که به این گونه فعالیت ها می پردازند ,مدارس دخترانه می باشند. مربیان مدارس پسرانه باید این فرصت را برای دانش آموزانشان فراهم سازند و این مهارت را به آن ها نیز بیاموزند. بدین ترتیب بچه ها زمانی که گزسنه هستند به رستوران ها و فست فودها رجوع نمی کنند و سعی می کنند مهارت آشپزی ای که آموختند را محک بزنند و موجب غافلگیری والدین شان شوند.

 

کامپیوتر و تکنولوژی ؛

امروزه بچه ها به خوبی با تکنولوژی آشنا هستند ,اما تنها بازی کردن با کامپیوتر برای آشنایی آن ها کافی نیست , مدارس باید برنامه منظم همراه با معلم قَدری را برای این فرزندان آینده در نظر گیرند,

در کنار آموزش فضای کلی کامپیوتر , نرم افزارهای بسیاری نیز وجود دارند که برای نقشه کشی , ویرایش , تایپ و غیره در نظر گرفته شده اند که می تواند کارهای دانش آموزان را ساده تر کند , همچنین دیدشان را در فضای کُدوار کامپیوتر بازتر و فراتر ببرد.




:: موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
:: بازدید از این مطلب : 940
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: